Tendensen bij de verzekeringen niet-leven

Niet-Leven

Tendensen bij de verzekeringen niet-leven

De digitalisering zet zich in zowat alle sectoren van de maatschappij verder door. Ook de verzekeringssector evolueert mee. Zo komt het verzekeringsbewijs in de cloud eraan en moet een nieuw digitaal platform binnen Assuralia de verdere digitalisering en innovatie binnen de sector bevorderen.

Terrorisme

De zorg om – via vernieuwde wetgeving – te komen tot een betere opvang van de slachtoffers van terreurdaden staat sinds een aantal jaren hoog op de politieke agenda. De bedoeling is om tot een regeling te komen die een integrale en vlotte vergoeding van alle slachtoffers van letsels na aanslagen mogelijk maakt. Begin februari is besloten het voorliggende wetsontwerp betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme te herbekijken. De nieuwe wet moet de wet van 1 april 2007 vervangen en wil een solidariteitsregeling invoeren voor slachtoffers die geen aanspraak kunnen maken op verzekeringsdekking, zodat voortaan voor elk in België woonachtig slachtoffer van een terroristische daad op basis van het gemene recht een volledige schadevergoeding gewaarborgd is voor zijn of haar persoonlijke schade (met inbegrip van morele schade). De regering heeft aangegeven dat het nog steeds de bedoeling is om op korte termijn tot een vernieuwde wetgeving te komen.

Digitaal verzekeringsbewijs ‘proof of insurance’ komt eraan

In de autoverzekering wordt in 2023 verder werk gemaakt van de omvorming van het verzekeringsbewijs tot een volledig digitale versie. Dit project, dat ‘Proof of Insurance’ (POI) werd gedoopt, biedt voordelen aan zowel de verzekeraar en de politiediensten als aan de consument, en zou het aantal voertuigen op de weg zonder geldige verzekering moeten helpen terugdringen.

Alle gegevens over het verzekeringsbewijs zullen realtime worden gecentraliseerd. Zodra het systeem volledig operationeel zal zijn, zullen politiediensten op eender welk moment en de klok rond kunnen controleren of een voertuig wel degelijk verzekerd is.

De POI-applicatie betreft de Belgische markt. Op langere termijn kunnen er ook dergelijke oplossingen komen voor het verzekeringsbewijs op Europees niveau en buiten de Europese grenzen.

Gedragscode voor brandexperts

De verzekeringssector is vragende partij om een gedragscode voor brandexperts in te voeren en pleegt daartoe overleg met een vereniging van experten in schaderegeling na brand.

In zijn Jaarverslag 2021 had de Ombudsman van de Verzekeringen uitvoerig aandacht voor het beroep van brandexpert. De afwikkeling van de schadedossiers na de rampzalige overstromingen tijdens de zomer van 2021 toonde overduidelijk aan hoe cruciaal de rol van de expert is. Momenteel is de toegang tot dit beroep vrij en zijn er geen vereisten wat betreft kwalificaties en ervaring. Evenmin zijn er deontologische regels die moeten worden nageleefd.  De Ombudsman pleitte dan ook voor een verdere omkadering van het beroep van de expert en zijn opdracht.

De sector is van oordeel dat een gedragscode daartoe kan bijdragen. Naast de kennissen en deontologische regels moet deze code volgens de sector ook de manier bepalen waarop een expertise moet plaatsvinden of verslagen moeten worden opgesteld, net als de informatie die experts aan de consument moeten meedelen.

Promaz - Fonds voor lekkende stookolietanks van start

Wie stookolie gebruikt om te verwarmen en als gevolg van een lek in zijn mazouttank of leidingen te maken krijgt met bodemverontreiniging kan terecht bij het Promaz-fonds. De particuliere eigenaars van stookolietanks hebben een periode van drie jaar die van start is gegaan op 1 april 2022 om financiële steun aan te vragen bij Promaz voor het saneren van de bodem na een stookolielek.

Promaz komt tussen voor wat niet gedekt is door een verzekering en voor de kosten die niet kunnen verhaald worden op een derde.

Interpretatieve wet biedt geen oplossing op lange termijn voor droogteschade

De klimaatverandering gaat steeds vaker gepaard met verwoestende gebeurtenissen zoals massale overstromingen of hevige orkanen. De Belgische zomers van 2018, 2020 en 2022 kenmerkten zich door langdurige periodes van droogte, met watertekorten en hittegolven. Die hebben in heel wat regio’s, naargelang de samenstelling van de grond, geleid tot inkrimping van de bodem met als gevolg stabiliteitsproblemen en heel wat gevallen van schade aan woningen waarvan de fundering niet is aangepast aan het type bodem.

De interpretatieve wet van oktober 2021 verplicht verzekeraars om voortaan ook die schade aan woningen te dekken. De snelle ingreep van het parlement in 2021 was misschien goed bedoeld, maar zorgt helaas niet voor een oplossing op lange termijn. Dit komt door de onduidelijkheden in de interpretatiewet en het feit dat de tussenkomst van de verzekeraar geen betrekking heeft op de oorzaak van de schade, namelijk de stabiliteit van het gebouw. Een duurzame oplossing voor deze problematiek is enkel mogelijk in partnership met de overheid, waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt in een gepast wettelijk kader. Assuralia heeft dan ook beslist die interpretatieve wet aan te vechten voor het Grondwettelijk Hof. 

Assuralia pleit voor een werkbare regeling die een vangnet voor slachtoffers creëert dat de talrijke onzekerheden op juridisch en verzekeringstechnisch vlak wegneemt. Een regeling kan bovendien onmogelijk succesvol of duurzaam zijn als ze niet hand in hand gaat met andere maatregelen, met een visie en een performant preventiebeleid. Als we de toekomstige risico’s niet snel inperken dan zal een financieel vangnet onder de vorm van een verzekering nooit volstaan.

Nieuw 'Innovatieplatform' binnen Assuralia

In het kader van de missie van Assuralia is één van de basisopdrachten het bevorderen van digitalisatie en innovatie. Niet enkel binnen Assuralia en zijn leden-verzekeringsondernemingen, maar ook in samenwerking met externe partners zoals de overheid of Insurtechs. Een dynamiek creëren binnen dit ruimere ecosysteem, met de nodige daadkracht en draagkracht en tegelijk voldoende stabiliteit en continuïteit, is daarbij primordiaal.

Om deze ambitie waar te maken, faciliteert en coördineert Assuralia op diverse vlakken, zoals bij de ontwikkeling van een innovatiecultuur en het bestendigen ervan. Ook wil Assuralia sectorprojecten stimuleren en monitoren en het nodige juridische kader daartoe creëren (nationale en Europese regelgeving over digitalisatie, inclusief lobbying). Ten slotte wil de beroepsvereniging de efficiëntie in de samenwerking tussen verzekeringsondernemingen (en hun distributiekanalen) verhogen en de verzekeringssector als innoverende sector positioneren.

Dat gebeurt vanuit een nieuw ‘innovatieplatform’, dat het transversale karakter van digitalisatie en innovatie benadrukt. Deze niet-competitieve actiedomeinen zijn immers van die aard dat ze het geheel van de werking van Assuralia betreffen en moeilijk te vatten zijn in één commissie. Het innovatieplatform staat open voor alle leden van Assuralia, die een vertegenwoordiger op directieniveau kunnen afvaardigen. Een innovatiecoördinator zal het platform aansturen, in overleg met een kernteam vanuit de verzekeringsondernemingen. De uitrol van dit nieuwe innovatieplatform gebeurt in 2023.


Socials

Volg onze actualiteit

LINKEDIN

FACEBOOK

TWITTER

Email